پایداری الکترونیکی (ESP)
انتشار : 4 ماه پیش
آخرین بروزرسانی : 1 هفته پیش
معرفی برنامه پایداری الکترونیکی (ESP)
قابلیت فرمان پذیری و پایداری هر خودروئی بر
اساس شرایط رانندگی ، وضعیت جاده و نیز میزان چسبندگی تایرهـا بـه سطح جاده متفاوت
می باشد .
در سیستم ترمزESP (Electronic Stability Program) در صورت نیاز بر اساس موقعیتهـای فوق الذکر ، رفتار خودرو با انجام عمل ترمزگیری مستقل بر روی چرخها متعادل مـی گـردد و خـودرو را در جـاده پایـدار نگـه می دارد. این پایداری تا زمانی ادامه می یابد که نیروی جانبی ایجاد شده توسط تایر جهت بقـای آن حـین عمـل دور زدن ، کـافی باشد در غیر این صورت دو حالت Understeering و Oversteeringپدید می آید که به شرح زیر می باشند :
: Understeering
function
عمل مذکور که باعث از دست رفتن پایداری خودرو می
شود ، در موارد زیر حادث می گردد :
-1کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای جلو و سطح جاده.
-2در حالت فرمان دادن بیش از حد خودرو ( در برخی موارد)
-3در حالت شتاب زیاد خودرو حین دور زدن ( در برخی موارد)
در ایـن مرحلــه سـرعت خــودرو حــول محـور (Yaw Speed) Zکــافی نمی باشد.
: Oversteering function
عمل مذکور که باعث از دست رفتن پایداری خودرو می
شود ، در موارد زیر حادث می گردد :
-1کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای عقب و سطح جاده به جهت متعادل نگه داشتن خودرو
در مسیر جاده.
-2در حالت شتاب منفی ناگهانی ( رها کردن ناگهانی پدال گاز) در برخی موارد
-3در حالت شتاب زیاد خودرو حین دور زدن. (در برخی موارد در خودروهای دیفرانسیل
عقب )
در این مرحله سرعت خودرو حول محور (Yaw Speed) Zبیش از حد زیاد است .
کنترلUndersteering function :
مرحله 1 : ترمزگیری چرخ داخلی عقب.
مرحله 2 : ترمزگیری چرخ داخلی جلو.
مرحله 3 : تنظیم دریچه گاز ( در صورت نیاز)
کنترل Oversteering function :
مرحله 1
: ترمزگیری چرخ بیرونی عقب.
مرحله
:2ترمزگیری چرخ بیرونی جلو.
مرحله 3 : تنظیم دریچه گاز ( در صورت نیاز )
سنسورهای سیستم :
-1سنسور
زاویه چرخش غربیلک فرمان : که از طریق سیستم مولتی پلکس
(CAN)
با شبکه ارتباط برقرار می کند.
توجه : در صورتی که در سیستم فرمان قطعه ای تعویض شود ،لازم است که
نقطه صفر ( میزان بودن چرخها ) فرمان برای
ECUاین سیستم شناسائی شود.
-2سنسور
سرعت چرخ : که از طریق سیم معمولی به ECUمربوطه متصل می
شود و در صورت تعویض نیاز به شناسائی ندارد.
-3سنسور
سرعت خودرو حول محور : Zکه از طریق سیم
معمولی و مولتی پلکس به ECUمربوطه
متصل می شود.
-4سنسور
شتاب جانبی : که به ضربه و شوک جانبی حساس است و در موقع نصب ، جهت آن می بایست
درست در نظر گرفته شود.
5- سنسور فشار باد تایرها : که در تمامی حالات فشار باد تایرها را بررسی می کند و اطلاعات را به ECU مربوطه ارسال می نماید .
شرح عملکرد سیستم :
اطلاعات مربوط به سنسور زاویه چرخش غربیلک فرمان ، میزان باز بودن دریچه
گاز ، سرعت خودرو و...... که بر اسـاس شـرایط راننـدگی مـورد دلخـواه راننده تنظیم
شده و نیز اطلاعات سرعت خودرو حول محور ، Z
سنسور شتاب جانبی نیز بر اساس وضـعیت خـودرو روی جـاده ، بـه ECUسیسـتم ESP وارد می شود و پس از
پردازش توسط آن ، و در صورتی که انحراف مسیر خودرو توسط آن ردیابی شود ، مسیر حرکت
را اصلاح می نماید.
تگ ها : سیستم پایداری الکترونیکی کنترل الکترونیکی ESP ESP سیستم ESP مقاله پایداری الکترونیکی فرمان پذیری
نظرات کاربران :
نام کاربر وارد نشده (4 ماه پیش) : نقل قول
عالی
محمد علی میرزایی (3 روز پیش) : نقل قول
خوبه